
Image of the EU and Eastern 

Partnership countries on Russian TV

HYBRID WARFARE ANALYTICAL GROUP



ÅRussia considers itself in a perpetual state of information warfare, while the 

West does not

ÅRussiaôs fake news and troll factories are already notoriously known. 

However, our research suggests to measure narratives as key elements of 

Russian propaganda 

ÅRussian media fundamentally changed the whole paradigm of news: facts 

and events are used to support the already prepared narratives 

ÅOnce established narratives are supported by fake news in smaller part, 

but mainly by deliberately manipulated interpretation of real events 

Preface



Fake news example

On 14 November 2017 

Russian Defense Ministry 

claimed it had ñirrefutable 

evidencesò the US is helping 

ISIS in the Middle East ïand 

back up its claim by posting 

screenshots from a mobile 

video game.



Disinformation campaign example

On February 7, 2018, the U.S.-led international coalition delivered a strike 

against supporters of President Bashar al-Assad in Syria's Deir ez-Zor

Province. 

What was said about quantity of victims:

200, mainly Russians ïBloomberg, The New York Times 

11 - 40ïMoskovskiy Komsomolets, Novaya Gazeta, Kommersant

Zero. 25 Syrian militia were injured ïthe Russian Defense Ministry 

ñItôs classical disinformation. It can be reportedly said about five victims ï

allegedly Russian citizensò ïMaria Zakharova, official representative of Russian 

Ministry of Foreign Affairs

.

Source: Meduza



Narrative example

ñMusk is breathing down our neckò                           

member of parliament Pavel Dorokhin

ñMusk failed to outdo heavy rockets of USSRò       

magazine Vzgliad.ru

ñMuskôs fall has started: media calculated his losesò     

state news agency RIA Novosti

ñIt was needed to improve business. Itôs widely known that Teslaôs business is doing very 

bad. Itôs a very good trickò Communication director of state agency ROSCOSMOS

The West tries to overtake 

Russia, but fails 



1. Methodology

2. TV landscape in Russia

3. Key findings of the research

4. Description of 6 narratives with quotes

5. Narratives for Baltic states

6. Narratives for countries of Eastern Partnership

7. Conclusions

Agenda



ÅPeriod of the analysis: July 1, 2014 ïDecember 31, 2017 ï3,5 years

ÅMedia which were analyzed: news casts & talk-shows of three Russian TV channels

ÅChannel OneïNews (ʅʦʚʦʩʪʠ), Sunday Time (ɺʦʩʢʨʝʩʥʦʝ ʚʨʝʤʷ), Time 

(ɺʨʝʤʷ)

ÅNTVïToday (ʉʝʛʦʜʥʷ), Majority (ɹʦʣʴʰʠʥʩʪʚʦ)

ÅRussia-1ïNews (ɺʝʩʪʠ), News of the week (ɺʝʩʪʠ ʥʝʜʝʣʠ), News on Saturday 

(ɺʝʩʪʠ ʚ ʩʫʙʙʦʪʫ), Evening with Vladimir Solovyov (ɺʝʯʝʨ ʩ ɺʣʘʜʠʤʠʨʦʤ 

ʉʦʣʦʚʴʝʚʳʤ)

ÅAll news were converted into text, which then was automatically filtered by mentions 

of keywords related to the researched 38 countries

ÅThe filtered data was categorized by automated algorithm for negative/positive  

ÅThen all negative data was verified by humans and coded in order to add such 

attributes as topic and sub-topic

Methodology



TV is by far the most influential media in Russia

What media are main news source for 

you?

Do you trust the following media (% of çYesè)

VCIOM survey 2016



Share of TV channels

ÅRussia 1, Channel One and 

NTV have up to 42% of total 

audience share in 2017

ÅZvezda, the channel of 

Ministry of Defense, is 11th

with share of more than 3%

Source: Mediascope by TNS 

Russia, 2017. People 18+



90% of Russians watch news programs on TV 

Majority get news on top three channels:

ÅChannel One Russia (72%)

ÅRussia-1 (46%)

ÅNTV (40%)

Average daily time of watching TV in Russia     

is 4.2 hours

There are 3 main TV channels in Russia

Source: Mediascope, Oct 2017,   Levada center poll, Apr 2017

https://mresearcher.com/2017/07/levada-tsentr-72-rossiyan-poluchayut-novosti-iz-pervogo-kanala.html


Kremlin has full control of all three top channels

Federal Agency for State Property 

Management

Subdivision of Russian Ministry of 

Economic Development

National Media Group

Key owner ðYuriy Kovalchuk

ORT-KB, Ltd

Property of Roman Abramovich, one 

of the r ichest Russian businessmen

Russian Television and Radio 

Broadcasting Company

100% Russian government

JSC Gazprom -media

Key owners ðstate company 

Gazprom and Yuriy Kovalchuk

companies

Yuriy Kovalchuk, Russian 

businessman and one of 

the closest Putinôs proxies;

under U.S. and EU 

sanction since 2014



Å5% of Russians speak 
English language (the most 
popular foreign language)

Å6% of Russians prefer to 
get information from foreign 
sources

Å7% of Russians travelled 
outside of the territory of 
former USSR in 2016

Information from outside Russia has tiny chances to be heard

Fragment of the TV show òEvening with Vladimir Solovyovò, Russia 1

Sources: Media consumption in Russia survey by Deloitte, 2017; 

Kommersant.ru

https://www2.deloitte.com/ru/en/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/2017/media-consumption-in-russia-2017.html


Å TOP TV channels are the main instrument of shaping public opinion

Å By analyzing their news and key informational programs one can understand agenda and 

values of Russian society

Å The researched TV channels are fairly mainstream and compared to other Russian media 

care a little more about journalistic standards

TV influence over public agenda

Vladimir Solovyov, Russian TV and radio host Vladimir Putin and Vladimir Solovyov



Objects of the research
ï28 EU member-countries (Austria, 

Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech 

Republic, Denmark, Estonia, Finland, 

France, Germany, Greece, Hungary, 

Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, 

Luxembourg, Malta, Netherlands, Poland, 

Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, 

Spain, Sweden, UK)

ï5 members of Eastern Partnership 

(Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, 

Moldova). Ukraine is not included.

ï4 non-EU European countries: 

Montenegro, Norway, Serbia, Switzerland

ïEU is included in the capacity of a country 

unit for the purpose of this report



FACT
18 DAILY negative 

news about the explored 

countries during last three years 

on top three channels

In comparison, Coca Cola brand 

had

6 ADS DAILY 

on same top three channels


